Το κόλπο είναι γνωστό από το παρελθόν. Δήμαρχοι διώχθηκαν και έκατσαν στο σκαμνί της δικαιοσύνης καθώς παρέκαμπταν με τον πλάγιο τρόπο της κατάτμησης δημοτικών έργων και υπηρεσιών τις νόμιμες διαδικασίες διενέργειας διαγωνισμών με αποτέλεσμα τα έργα η οι προμήθειες να δίνονται, μέσω απευθείας αναθέσεων, σε ημετέρους εργολάβους και προμηθευτές έναντι, φυσικά, κρυφών ανταλλαγμάτων.
Οι απευθείας αναθέσεις στο παρελθόν αφορούσαν δαπάνες δημοτικών έργων και υπηρεσιών αξίας κάτω των 45.000 ευρώ (τα γνωστά ως 45άρια)οι οποίες τα τελευταία χρόνια ,λόγω της εκτεταμένης καταστρατήγησης του νόμου από αρκετούς δημάρχους, μειώθηκαν σε 15.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ η 20.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.Ωστόσο το καταχρηστικό φαινόμενο της κατάτμησης δημοτικών έργων η υπηρεσιών ώστε αυτά να δοθούν με απευθείας αναθέσεις δεν έλαβε τέλος.Ελεγχοι των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης έφεραν στο φως ,με εκθέσεις τους, δύο νέες περιπτώσεις δήμων (Ηράκλειας Σερρών και Κεφαλλονιάς) όπου εντοπίστηκαν παράνομες κατατμήσεις δημοτικών έργων η υπηρεσιών και στη συνέχεια απευθείας αναθέσεις σε εργολάβους η προμηθευτές.
ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΑΣ Ν.ΣΕΡΡΩΝ
Ο έλεγχος των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης για τη νομιμότητα των τμηματικών απευθείας αναθέσεων δημοτικών έργων , υπηρεσιών και προμηθειών διενεργήθηκε στο Δήμο Ηράκλειας του Ν.Σερρών για τα έτη 2011-2012-2013-2014 μετά από καταγγελία δημοτικού συμβούλου.Ελέγχθηκαν δειγματοληπτικά 53 περιπτώσεις εργασιών δημοτικών έργων και προμηθειών που αντιστοιχούν περίπου σε ποσοστό 15% του συνόλου των εργασιών και προμηθειών που ήταν εγγεγραμμένες στον προυπολογισμό εσόδων-εξόδων του κάθε έτους.
Από τις 53 περιπτώσεις που ελέγχθηκαν διαπιστώθηκε ότι σε ορισμένες από αυτές ,οι οποίες αφορούσαν ανάθεση υπηρεσίας συντήρησης των μηχανημάτων και των οχημάτων του δήμου καθώς και υπηρεσίες προμήθειας ανταλλακτικών για τα οχήματα και τα μηχανήματα ,διαπιστώθηκε παράνομος επιμερισμός της ετήσιας συνολικής δαπάνης των έργων σε τμηματικές απευθείας αναθέσεις σε εργολάβους και προμηθευτές ( “έσπαγε “δηλαδή ένα δημοτικό έργο σε μικρότερα ομοειδή αξίας έως 15.000 χωρίς ΦΠΑ η 20.000 ευρώ μαζί με ΦΠΑ),ενώ θα έπρεπε ,καθώς η δαπάνη υπερέβαινε τα 15.000 ευρώ να διενεργηθεί πρόχειρος διαγωνισμός.Μάλιστα σε μια περίπτωση του έτους 2012 η ανάθεση υπηρεσιών για αποκομιδή απορριμάτων έγινε χωρίς να προηγηθεί απόφαση του δημοτικού συμβουλίου .
Οι επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης στη έκθεσή τους ζητούν από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας -Θράκης να ασκήσει ,λόγω των αρμοδιοτήτων του, πειθαρχική δίωξη κατά του τότε και νυν Δημάρχου Ηράκλειας Σερρών καθώς,όπως αναφέρουν στη έκθεσή τους,προσέφυγε στις απευθείας αναθέσεις έργων και υπηρεσιών παρακάμπτοντας την νόμιμη διαδικασία διενέργειας πρόχειρων διαγωνισμών.
ΔΗΜΟΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
Στο δήμο Κεφαλλονιάς εντοπίστηκε από τους επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης για την περίοδο 2011-2015 σειρά μη σύννομων απευθείας αναθέσεων, οι οποίες διερευνήθηκαν κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας. Από τον έλεγχο προέκυψε ότι το 2011 διενεργήθηκαν παράνομα 15 απευθείας αναθέσεις προμήθειας καυσίμων μετά από δυο άγονους ανοικτούς διαγωνισμούς. Το 2013, οι απευθείας αναθέσεις που έκανε η δημοτική αρχή ανήλθαν σε 38 συνολικού ποσού 226.850 ευρώ με ΦΠΑ. Το 2014 η ίδια δημοτική αρχή έκανε μη σύννομα 30 απευθείας αναθέσεις ύψους 5.000 ευρώ η κάθε μια, όπως και άλλες πέντε για την αντιμετώπιση επειγουσών αναγκών.
Η δημοτική αρχή Κεφαλλονιάς είχε επιδοθεί στην “φάμπρικα” των απευθείας αναθέσεων όχι μόνο για την προμήθεια καυσίμων, αλλά και για την προμήθεια ηλεκτρολογικών προϊόντων, μικροεξαρτημάτων ύδρευσης και υλικών συντήρησης του δικτύου ύδρευσης. Την ίδια πρακτική ακολουθούσε για έργα συντήρησης και επισκευής αγροτικών δρόμων. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2012 έκανε για το ίδιο αντικείμενο 19 απευθείας αναθέσεις. Το ίδιο έτος με 123 απευθείας αναθέσεις προμηθεύτηκε ανταλλακτικά αυτοκινήτων συνολικής δαπάνης 155.332,14 ευρώ. Για την προμήθεια ανταλλακτικών μεταφορικών μέσων και μηχανημάτων, η δημοτική αρχή Κεφαλλονιάς, το 2013 διενέργησε 59 απευθείας αναθέσεις ύψους 54.186,79 ευρώ. Το 2015 ακολούθησαν 82 απευθείας αναθέσεις για το ίδιο αντικείμενο έναντι του ποσού των 85.966,8 ευρώ επιμερισμένο σχεδόν ισόποσα σε δυο κωδικούς του προϋπολογισμού.